Zadania C++
Struktury, rekurencja, operacje na plikach tekstowych, funkcje
Poniżej zaprezentowałem zadania, które wymagają pewnej znajomości metod programowania.
Przypomnienie Struktury -uporządkowany fragment pamięci zawierający określone dane.
Definicja za pomocą słowa kluczowego struct:
int a(int x){
...
return a(x-1);
}
Operacje na plikach tekstowych. Struktury zapisujące i odczytujące to ifstream, ofstream. Za ich pomocą, można podobnie jak przez cout, cin przesyłać dane do pliku.
Funkcje, czyli wykonanie kawałka programu odpowiedzialnego za konkretne zadanie. Jeśli dobrze przemyślimy program i poukładamy kod tak, aby za pomocą funkcji wywoływał, to co niezbędne, można zaoszczędzić naprawdę wiele czasu.
*
&**
**&**
*&***&*
|
* -igły
& -szyszki
| -pień
podpowiedź: do napisania zadania potrzebne będzie użycie funkcji random
Struktury
Zadanie 4.1 „Zapis / Odczyt struktury”
Przygotuj strukturę, która będzie przechowywała dane osobowe. Zadanie polega na napisaniu programu, który ze standardowego wejścia potrafi wczytać imię, nazwisko i wiek, pozwoli na zapisanie struktury do pliku i odczytanie jej z pliku oraz wyświetlenie na ekranie. Program ma działać tylko na jednym rekordzie. Tobie pozostawiam dowolność w podzieleniu go na najbardziej efektywne funkcje. W programie powinno być proste menu, które umożliwi użytkownikowi wybranie odpowiedniej opcji.
Uwaga: program będzie wykorzystany w kolejnych zadaniach.
Rekurencja
Zadanie 5.1 „Silnia”
Zadanie polega na napisaniu programu, który za pomocą rekurencji obliczy silnię dowolnej liczby podanej przez użytkownika.
Uwaga: Silnia nawet niedużych liczb, potrafi wykroczyć poza zakres zmiennej!
Zadanie 5.2 „Potęga całkowita, dodatnia”
Napisz program, który za pomocą rekurencji obliczy potęgę całkowitą, dodatnią, podanej przez użytkownika liczby.
Tym razem 4 zadania. Życzę powodzenia, szczególnie z u życiem metod rekurencyjnych. Najwięcej czasu powinno zabrać zadanie z zaimplementowaniem zapisu, odczytu struktury. Będziemy je stopniowo rozszerzać, dlatego polecam pisać wszystko tak jak w dużych projektach: z myślą o przyszłości. Najbardziej zniechęcającym momentem przy pisaniu dużych programów jest moment gdy stwierdzamy, że połowę kodu należy przepisać na nowo...